اندازه و ابعاد استاندارد آسانسور و راه پله

برای نصب و راه اندازی آسانسور وجود قطعاتی لازم و ضروری است ما در ادامه به معرفی اجزای اصلی اسانسور میپردازیم. که به توضیح چند مورد اصلی میپردازیم. ، حفاظت الکتریکی از تجهیزات و کنترل سرعت موتور اصلی را دارد. 6- اندازه گیری غیر مخرب ضخامت شیشه در آئینه تزئینی (حداقل 4 میلی متر) انجام شود و پشت چسب بودن آن به صورت خود اظهاری انجام گردد (در صورت عدم دسترسی لازم است ضخامت سنجی شیشه با استفاده از ضخامت سنج آلتراسونیک انجام شود). از آنجایی که طراحی آسانسور، ساخت آسانسور و نصب آسانسور در مدلهای مختلف و به شیوههای متفاوت انجام می گیرد، تجهیزات به کار رفته در این آسانسورها هرکدام طبق استانداردها به تایید می رسند. مواردی دانست قیمت پکیجهای متفاوت قابل. ما با پشتیبانی و تماس مداوم با بیش از 3000 مشتری و اعتماد با تجربه 10 ساله توانسته ایم خدمات آسانسور متفاوت و تخصصی ایجاد کنیم.

ریل آسانسور حرکات و بارهای ناموزون موجود در آسانسور را کنترل میکند درواقع ریل، آسانسور را در برابر حرکات ناموزون محفوظ نگه میدارد و به عنوان یک راهنما عمل میکند. پس از آن در قرن ۱۸ شخصی به نام لویی پانزدهم در سال ۱۷۴۳ اولین آسانسور که به عنوان وسیله ای برای مسافر اختصاص داده شده بود را مورد استفاده قرار داد که در خارج از کاخ تعبیه شده و قادر به حرکت از همکف به بالکن و بلعکس بوده است و مکانیزم آن شامل وزنه و قرقره هایی بوده است که توسط افرادی به دستور پادشاه به از طبقه بالا به پایین حرکت مینموده است که به آن صندلی پرواز نیز میگفتند. ترمز ایمنی که به نام پاراشوت شناخته میشود از مهم ترین بخش های آسانسور است که قادر است توسط فک هایش کایین را از حرکت روی ریل بازدارد،.پاراشوت به این صورت عمل میکند که به محض افزایش بیش از حد سرعت کابین گاورنر از حرکت می ایستد و توسط سیم بکسلی که گاورنر و پاراشوت را به هم متصل میکند اهرم پاراشوت را میکشد و فک های پاراشوت را به هم نزدیک میکند،در این زمان بر اثر وزن کابین و سطح تماس فک ها با ریل کابین می ایستد.

براکت ریل آسانسور انواع و اقسام مختلفی دارد که ما برحسب نیاز آسانسور مانند ظرفیت کابین آسانسور، ترمز و سرعت حرکت براکت مورد نظر خود سایت را انتخاب میکنیم. این افزایش قیمت در آبان ماه به اوج خود رسید و قیمت آن تا دوبرابر ابتدای سال بالا رفت، اما با پایین آمدن قیمت دلار و ثابت شدن قیمت آن در کانال 25000 تومان قیمت ریل های آسانسور نیز روند نزولی پیدا کرد و در یک قیمت ثابت ماند. در سال 1399 و 1400 قیمت موتورهای اسانسور به دلیل افزایش قیمت دلار، تغییر سیاست های دولت در بحث واردات، ثبت سفارش و ترخیص کالا و همچنین افزایش مجوزهای ساخت مسکن در کشور افزایش پیدا کرد. همچنین در زمینه تعمیر انواع آسانسور کارگاهی از جمله تعمیرات و نگهداری اسانسور های کارگاهی زیر به صورت حرفه ای به شما اماده ارائه خدمات می باشد . در قسمت تابلو فرمان اسانسور نیز از ابتدای سال 1399 روند افزایشی آرامی را شاهد بوده ایم.

تعمیر اسانسور

به طور مثال در این نمودار قیمت تابلو آریان آسانسور با درایو زیلابگ و تابلو فرمان سیلیکون بالابان ( با در نظر گرفتن مشخصات فنی مشابه و عملکرد یکسان) دارای اختلاف بسیار می باشند. همچنین به جز فروش لوازم اسانسور نیروهای فنی برای تعمیر و نصب آسانسور دارد که به شما کمک شایانی در این امر میکنند. همچنین به دلیل ساخت درایوهای مختص آسانسور در مدل های گیربکسی قیمت این تابلو فرمان ها در مواجه با تابلو فرمان گیرلسی نوسان کمتری داشته است و در بیشتر پروژه های سبک( موتور گیربکس ایرانی….) مورد استفاده قرار گرفته اند. آسانسور ها بسته به نوع سیستم تعلیق آنها از قطعات مختلف و بسیار زیادی تشکیل میشوند که در بین این قطعات هم لوازم الکتریکی به چشم میخورد و هم لوازم مکانیکی که هرکدام در زمینه حرکت صحیح و استاندارد آسانسور نقش مهمی را ایفا میکنند.

اگر به هر دلیلی آسانسور در پایین ترین ایستگاه توقف نداشته باشد و به سمت کف چاه سقوط کند سایر سیستم های ایمنی هم عملکرد نداشته باشند پس از طی کردن چند سانتی متر با قطعه ای به نام بافر برخورد خواهد کرد.وظیفه این قطعه کاهش شدت ضربه وارده به کابین میباشد. تجهیزات بکار رفته در آسانسور به هیچ وجه اشتراکی با سایر تجهیزات ساختمان ندارد و لذا ماهیت خاص این تجهیزات و مکان آنها در ساختمان تعیین کننده عملیات و نحوه نگهداری آنهاست دو روش برای سرویس و نگهداری با هدف عملکرد ایمن و بدون خرابی تجهیزات وجود دارد، نگهداری حفاظتی (پیشگیرانه و نگهداری پیشگویانه که با استفاده از این روش های صحیح سرویس و نگهداری پیش از نقص و از کار افتادن قطعات از خرابی آنها جلوگیری می گردد. در صنعت آسانسور نیز با افزایش جهانی قیمت آهن و چدن (بیش از 10% ) و افزایش بهای مس در بازارهای بین المللی با بیش از 20% ، بهای تولید و فروش انواع موتور و ریل آسانسور تحت تاثیر قرار گرفت.

تابلو فرمان آسانسور انواع مختلفی دار که در بین آنها میتوان تایبو فرمان دو سرعته(۲spd) و تک سرعته (vvvf) اشاره کرد.در تابلو فرمان های (VVVF) حرکت و ایست آسانسور بسیار نرم بوده و علاوه بر اینکه مسافر به سختی متوجه حرکت آسانسور در این نوع آسانسور ها میشود بلکه در عمر مفید قطعات نیز تاثیر بسیاری خواهد داشت. در هنگام بالا یا پایین رفتن آسانسور استفاده از این دستگاه باعث میشود تا سرعت حرکت کابین در حد متعادل و مناسبی تنظیم شود. این آسانسورها میتوانند دارای تجهیزات دیگری نیز باشند، مانند صفحه نمایش تلویزیونی، بلندگو برای پخش موسیقی یا اعلانها، آگهیها و تبلیغات صوتی و تصویری که در این صورت قیمت آنها بالاتر هم می رود. اختلال در اتصالات، سیم ها و کلید ها ، دوشاخه ی پریز و سیم های رابط نیز میتوانند علت خرابی باشند. درب طبقات اسانسور در انواع و اشکال مختلفی ساخته می شود.دلیل وجود درب طبقه اسانسور ایمنی و ورود و خروج مسافر به داخل کابین اسانسور است.اندازه درب طبقات اسانسور با توجه به طراحی آسانسور و متناسب با کاربری آن در عرض ها و ارتفاع های مختلف عرضه می گردد.متداول ترین نوع درب اسانسور درب لولایی(دستی) درب تلسکوپی(کنار جمع شونده) و درب تلسکوپی(از وسط بازشو) است.البته بسته به کاربرد اسانسور از درب های اتوبوسی- آکاردئونی – گیوتینی غیره نیز استفاده می شود.

حتی اگر ملاحضه آسانسور شود و سعی شود که اضافه بار یا بدرفتاری با آسانسور نشود باز هم آسانسور باید سرویس شود. برای نصب بالابر در بالکن، پیمانکار، به دقت، آسانسور را در جای خود محکم خواهد کرد تا ضمن حرکت و استفاده زیاد از آن مشکلی ایجاد نشود. این جعبه در بالای کابین اسانسور نصب میشود و به وسیله این جعبه ، آسانسور را به صورت دستی میتوان تنظیم کرد. البته با تمام شدن مراحل نصب آسانسور کار شما تمام نشده است و مرحله سرویس و نگهداری آسانسور آغاز میشود. بدترین سناریو، طراحی ضعیفی است که از مرحله برنامهریزی، ساخت و ساز و در نهایت بهرهبرداری شروع میشود. طبق گفتههای مدیران آموزشوپرورش، تعمیر و نصب آسانسور از جمله رشتههای پردرآمد در شاخه فنیوحرفهای و کاردانش است چرا که صنعت ساخت و ساز با صنعت آسانسور رابطه بسیار نزدیکی دارد. تجهیزات زیادی برای شرکت در دوره اینترنتی آموزش نصب انواع آسانسور لازم نیست؛ با یک رایانه شخصی این کار را می توانید دنبال کنید.

می توان گفت که قلب و مرکز اصلی یک آسانسور، موتور یا نیروی محرکه آن است که نیروی لازم جهت جا به جایی کابین توسط موتور تولید میشود،موتور های آسانسور مدل های مختلفی دارند که میتوان در بین آنها به موتور های گیربکس و گیرلس اشاره کرد که موتور های گیرلس هم به دو تیپ موتور خانه دارد و بدون موتور خانه تقسیم میشود.موتور آسانسور توسط سیم بکسل ها و به دستور تابلو فرمان آسانسور کابین و قاب وزنه را جا میکند. اسانسور خانگی بسته به معماری ساختمان در نقاط مختلف قابل اجراست .می توان این نوع اسانسور را بین راه پله ، یا نمای سختمان و یا هر فضای کوچک و بزرگی که مناسب باشد نصب کرد . برچسب ها : آشنایی با قطعات آسانسور pdf ، لیست قطعات آسانسور ، دانلود قطعات اسانسور ، قیمت قطعات آسانسور ، بازار قطعات آسانسور ، فروشگاه اینترنتی قطعات آسانسور ، یوک آسانسور چیست؟

انواع اسانسور

به هنگام افزایش سرعت کابین از سرعت تعیین شده ( %115 سرعت نامی کابین ) گاورنر سیم بکسل متصل به پاراشوت را متوقف کرده وباعث فعال شدن ترمز ایمنی می گردد. ریل آسانسور جهت حفظ مسیر کابین و قاب وزنه به صورت عمودی و جلوگیری از نوسانات افقی هنگام سوار شدن مسافر داخل آسانسور میباشد.کابین آسانسور توسط کفشک هایی بسته به وزن و کاربری کابین میتواند لغزشی و یا غلطکی باشد در بین ریل ها حرکت میکند و بین طبقات جرکت میکند.از دیگر وظایت ریل میتوان به نگهداشتن آسانسور به هنگام عملکرد مکانیزم ایمنی اشاره کرد. البته فراموش نکنید که هنگام نصب اجزای آسانسور، به دلیل وزن بالای قطعات و کار در ارتفاع در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی ممکن است دچار آسیب دیدگی شوید. که به این شکل در هزینههای تعمیر صرفه جویی میشود و در هر زمان مشکلی برای آسانسور بوجود آید سرویسکار اسانسور موظف است نسبت به رفع نقص اقدام نماید.

با رقابتی شدن بازار و جنبه حمایت از مصرف کننده نهایی، اکثر موتورسازان ایرانی از جمله شرکت بالابان صنعت (تولید کننده موتور گیربکس اسانسور MP) با افزایش حداقلی قیمت در فروش محصولات خود ( در حد دو برابر قیمت دلار) سعی در حمایت و نگه داشتن بازار خود را داشته اند. شرکت بازرگانی سیب سرخ تجارت در زمینه انجام کلیه امور بازرگانی مربوط به واردات قطعات آسانسور شامل موتور گیرلس آسانسور، سیم بوکسل و درب آسانسور، شاسی و کابین بالابر، انکودر موتور، سنسور اورلود و غیره از کشورهای اروپایی با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان فعال می باشد.

قطعات اسانسور

اما میتوان اشاره نمود که این افزایش قیمت در نهایت از ابتدای سال 1399 تا تیرماه 1400 به صورت تقریبی ده میلیون تومان در انواع تابلو فرمان اسانسور بوده است. در این بین موتورهای گیربکس به دلیل ممنوعیت واردات افزایش 3-4 برابری را در طول این دو سال تجربه کردند که این خود باعث گران شدن قیمت اسانسور در بازار بوده است. در این قسمت نیز ملاک سنجش ما تابلوهای 7.5 کیلووات می باشند. در این قسمت قیمت ریل های ایتالیایی و چینی را مورد بررسی قرار داده ایم. برای قسمت های ناودانی از نبشی شماره شش یا هشت استفاده می شود. نصب دربها نیز طبق نقشه و کف تراز طبقات انجام شده و پس از ان نیز مدیر فنی برای تایید این مرحله از اجرا نیز به پروژه مراجعه کرده و ضمنا ابعاد نهایی کابین اسانسور را برداشت میکند.

مطمئن شوید که نقشه ساختمان و همه طبقاتی که آسانسور در آن ها در دسترس است، به طور برجسته در خارج از آسانسور به شما نمایش داده میشود تا مسافران قبل از استفاده از آسانسور نسبت به طبقه مقصد شان مطمئن شوند. در ادامه بررسی نمودارها می توان به وضوح دید که در ادامه سال و بعد از ماههای ابان و آذر قیمت ها روند نزولی به خود گرفته و تا 30% نسبت به قیمت های ماه 7 و 8 ریزش داشته است. تعداد توقف مورد نیاز یک ساختمان می تواند در انتخاب نوع آسانسور تاثیر مهمی داشته باشد. تابلوهای اسانسور که در این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته اند، تابلوهای 7.5 کیلووات از نوع تابلو فرمان گیربکس و تابلو اسانسور گیرلس بالابان و آریان آسانسور می باشند.

میتوان گفت که یکی از مهمترین قطعات آسانسور اینکدر است که با استفاده از آن میتوان تعداد پالسها و میزان را به درستی مورد بررسی قرار داد و تنظیمات لازم در مورد حرکت کابین آسانسور را تشخیص داد. باعث ایجاد کششی بین سیم بکسل و فلکه ها شده و نیروی اصطکاک مورد نیاز جهت حرکت سیم بکسل بر روی فلکه محرک را تامین می کند. آهن آلات آهن کشی-ریل های وزنه و کابین-پشت بند های وزنه و کابین-براکت های وزنه و کابین-درب طبقات که شامل مکانیزم درب و لته ها(لنگه های درب ها) میباشد-کابین-درب کابین که مانند درب طبقات از مکانیزم درب و لته ها تشکیل شده است-شستی کابین-شستی طبقات-سیم بکسل آسانسورها-موتور-تابلو فرمان-گاورنر-پاراشوت-تراول کابل-کفشک ها-میکروسوییچ ها-سنسورها و… این افزایش قیمت (برخلاف دیگر اقلام وارداتی مانند موتور آسانسور و ریل آسانسور که حداقل 200% افزایش داشته اند) با افزایش 50% در پایان سال 1399 بسته شده اند. مدت زمان نصب آسانسور به عواملی مانند نوع آسانسور و تعداد طبقات ساختمان بستگی دارد و امکان دارد مدت زمان نصب یک آسانسور بیشتر از 20 روز هم طول بکشد.

عوامل ذکر شده در ابتدای مقاله بر بازار فروش موتورهای ایرانی در صنعت اسانسور تاثیر بسزایی داشت. برخی شرکت های نصب آسانسور، علاوه بر هزینه نصب اولیه آسانسور هزینه تعمیرات و نگهداری را هم در ابتدای کار به ازای خدمات تعمیر و نگهداری طی یک بازه زمانی (به عنوان مثال یک سال) در نظر می گیرند و شما به عنوان کارفرما بایستی به این موارد توجه داشته باشید. موتور های گیربکس ساسی و سیکور ایتالیا که با رنگ زرد و سبز در نمودار مشخص است از ابتدای سال با قیمت های 28 و 22 میلیون تومان فروخته شده و در مهرماه با افزایش بیش از 3 برابری قیمت آنها به 98 میلیون تومان و 84 میلیون تومان افزایش پیدا کرده اند. سن ساختمان مشخص می کند که کدام انواع آسانسور برای شما مناسب تر است.

پاسخ: بله ، با توجه به اینکه شرکت نوین گستران دارای بیش از 14 سال سابقه در امر فروش و نصب آسانسور و آموزش نصب و تعمیر آسانسور می باشد بنابراین شرکت دارای ظرفیت کافی برای جذب کاراموزان برای کار و همچنین معرفی کاراموزان به بازار کار می باشد تا کاراموزان بتوانند بصورت استخدامی برای شغل نصابی آسانسور یا تعمیرات و سرویسکاری آسانسور مشغول کار شوند. همچنین با به صرفه شدن تولید ریل در ایران و تمایل تولید کنندگان به ورود در صنعت نورد و تولید ریل آسانسور شاهد ورود برخی بازیگران جدید در این عرصه هستیم که این خود نوید بخش روزهای خوب در تولید و خودکفایی در بازار آسانسور خواهد بود. در بازار ریل اسانسور نیز با افزایش دو برابری قیمت ها از ابتدای سال 99 تاکنون شاهد رشد برندهای ارزان قیمت ترک و چینی در بازار بوده ایم. استفاده از موتورهای ارزان قیمت گیرلس چینی و اروپایی به جای موتورهای گران قیمت آلمانی و استفاده از موتورهای گیربکس ساخت ایران به جای موتورهای اسانسور خارجی متداول گشته است.