دیزل ژنراتور گازوئیلی

گاورنر ممکن است برای کنترل سرعت موتورهای دیزلی دور ثابت و متغیر یا سرعت گردش توربین نیروگاه برقی آبی یا در آسانسور استفاده شود. کنترل موتور، در قسمت کنترل موتور باید پارامتر های سرعت، میزان روشن بودن، فشار روغن، میزان حرارت سیال خنک کننده و غیره اینجا اندازه گیری شود. کاربرد های عمومی آن که فقط ژنراتور مرجع توان بوده و برای ارتباط راه دور با معادن، سایت های ساختمانی، زمین برگزاری نمایشگاه و فستیوال و غیره است. کاربرد های عمومی برای ژنراتور هایی که بار یکسان پیوسته را تامین می کنند یا به صورت موازی با فیدر توان اصلی و دائم شبکه برای ماکزیمم سطح مجاز 8760 ساعت در سال. در مورد یک برند موتور دیزل و قدرت یکسان باید بگوییم که در ژنراتورهای مختلف شاهد عملکرد متفاوتی خواهید بود. دامنه قدرت موتور دستگاه های این برند بین 88 تا 655 کیلووات است. کار اتصال موتور دیزل و ژنراتور به هم و نصب آن بر روی شاسی فلزی و قراردادن یک تابلو و کنترل را در کنار آن اصطلاحا کوپله کردن (Coupling) گویند.

کاربرد دیزل ژنراتور سیستم روان کننده به کمک پمپ روغن و مخزنی که به موتور متصل است، می تواند از به وجود آمدن اصطکاک در قطعات متحرک جلوگیری کند. موتورهای 4 زمانه مدرن از سیستم های فیلتر جریان کامل استفاده می کنند که روغن روان را از داخل پمپ می کند.فیلترهای نصب شده در خارج برای جلوگیری از آسیب رساندن ذرات مضر و آلاینده ها به قطعات متحرک یا یاتاقان. ژنراتور ها در دو نوع زغالی و اکسایتری تولید می شوند که امروز بیشتر مشتریان تمایل به استفاده از ژنراتور های اکسایتری یا همان غیر زغالی را دارند که آن هم به این دلیل است که در ژنراتورهای زغالی به دلیل تعویض دائم زغال مشتریان اقبال کمتری به آن دارند، در صورتی که در ژنراتور های اکسایتری یا براشلس زغال وجود ندارد و به واسطه القای ولتاژ تحریک می شوند مکانیسم ژنراتور را می توان با درک کار پمپ آب فهمید که باعث جریان آب می شود اما واقعا آبی ایجاد نمی کند و فقط آب جریان می یابد.

هنگام خرید ژنراتور برق باید نوع درست آن را انتخاب کنید چون هر ژنراتوری به کار شما نمیآید. ECU و GCS و ECM صرفا نام گذاری کارخانجات سازنده دستگاه بوده و هر سه تقریبا یک کار مشابه برای دیزل خود انجام می دهند. سوخت را طبق راهنمایی شرکت سازنده موتور برق نگهداری کنید. صفحه کنترل ژنراتور مجموعه ای از اجزای سازنده خواهد بود، در کنار هم باید موتور دیزل و دینام AC را هنگام کار کنترل کرده و اطمینان حاصل کنند که تنظیمات در پارامترهای از پیش تعیین شده باقی می ماند. با کنترل جریان میدان DC کوچکی از ژنراتور محرک (که روی استاتور نصب می شود) می توان جریان میدان را روی ماشین اصلی و بدون استفاده از رینگ های لغزان و جاروبک ها تنظیم کرد. رینگ های لغزان بطور کامل شفت ماشین را احاطه می کنند ولی از آن جدا هستند.

در این مطلب درباره خرید موتور برق و عواملی که باید در نظر بگیرید صحبت میکنیم تا با انبوهی از اطلاعات فنی پیچیده مربوط به آن گیج نشوید. سپس یک سیم به طور مکرر در اطراف میل شفت ژنراتور پیچیده می شود که بین آهنربا و در میدان مغناطیسی قرار می گیرد. چون روتور می چرخد، نیاز به آرایش خاصی برای رساندن توان DC به سیم پیچ های میدانش دارد. یه ایراد خیلی بزرگی داره اینه که محل قرارگیری ورودی روغن موتور خیلی بد طراحی شده و چون دریچش هم خیلی کوچیکه باید حتما از یک قیف با خروجی کوچیکو ارتفاع بلند استفاده کنید تا روغن رو توی مخزنش بریزید در کل من از هریدم راضی هستم و خرید اون رو هم پیشنهاد میدم.

به گفته شرکت، فروش در هر صنعتی متفاوت است و به سطح فعالیت صنعت بستگی دارد؛ مثلاً صنعت ساختمانی در سالهای 2002 تا 2008 بیشترین رشد اقتصادی را داشت اما در حال حاضر در حال رکود است. هر دو سوخت را برای ایجاد حرکت یا انرژی مکانیکی می سوزانند و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می نمایند. اما به هر حال سوخت دیزل از بنزین قیمت کمتری داشته، با این وجود هزینههای دیگر این دستگاهها میتواند قیمت بالاتری داشته باشد که البته با در نظر گرفتن تمام مزیتهایی که این ژنراتورها به همراه دارند، میتوان در نهایت این خرید را مقرون به صرفه دانست. البته باید به یاد داشته باشید که این نوع حسگرها را باید با فواصل زمانی مشخص چک کرده و باتری را در صورت نیاز تعویض کنید. همچنین این محصولات از لحاظ ساختاری در دو نوع کانوپی دار (سایلنت) و بدون کانوپی نیز عرضه می گردند.

این حسگر مانند حسگر دود و آتش عمل میکند. جاروبک ها بلوکی از ترکیبات گرافیک مانند هستند که الکتریسیته را به راحتی هدایت می کنند ولی اصطکاک خیلی کمی دارند و در نتیجه روی رینگ ها خوردگی بوجود نمی آورد. بسیاری از ژنراتور های سنکرون که دارای محرک های بی جاروبک هستند، دارای رینگ های لغزان و جاروبک نیز هستند. ژنراتورها می توانند از طریق فرآیند سنکرون پارالل به صورت الکتریکی به یکدیگر وصل شوند. هر زمان که راندمان و نحوه عملکرد دیزل ژنراتور مثل قبل نباشد یعنی زمان سرویس یا در صورت لزوم تعمیر آن است. نمودار به سادگی ارائه می شود به عنوان مثال برای نشان دادن اینکه چگونه شروع و در حال اجرا نیروها متفاوت است، و چگونه هر دستگاه نیاز مصرف خاص است. ژنراتور های نیروگاهی که در انواع مختلف با سوخت های متفاوت عرضه می شوند را می توان به شکل های زیر دسته بندی نمود.

5. اگر در حدود 3 الی 6 ماه از سوخت موجود در دستگاه استفاده نشده است، لازم است تا سوخت را تعویض کنید. در همین زمان است که فرآیند تولید برق شروع می شود همچنین در ابتدا و برای شروع کار، موتور، نیاز به یک جریان الکتریکی مستقیم (حدود ۱۲-۲۴ ولت) داشته که این انرژی از طریق باطری ها تامین می شود. همانطور که از نامشان پیداست همیشه در حال تولید برق و کار هستند. ژنراتور ها برق تولید میکنند، همانطور که میدانید آب و برق میتوانند ترکیب مرگباری باشند. اگر بخواهیم دقیق تر به کار ژنراتور بپردازیم باید بگوییم در حقیقت ژنراتور تولید کننده جریان برق نیست بلکه این وسیله با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی باعث ایجاد جریان برق می شود. به دلیل استفاده از گاز، قطعات دستگاه طول عمر بالایی دارد؛ و همچنین از لحاظ زیست محیطی نیز آلودگی کمتری در محیط و هوا نسبت به انواع مدل های بنزینی ایجاد میکند.

تقسیم بار میتواند با استفاده از کنترل افت سرعت به وسیلهٔ فرکانس در ژنراتور کنترل شود، در حالی که بهطور مداوم کنترل سوخت موتور برای تغییر بار تنظیم میشود و از منابع قدرت باقی ماندهاست. همچنین در نظر گرفته شود این اعداد تخمینی می باشد و بدیهی است که ژنراتوری که به طور مداوم کار می کند خیلی زودتر از رقمی که فقط برای برق اضطراری در هنگام خاموشی استفاده می شود، به مرز 10 هزار ساعت می رسد. بنابراین برای مواردی مانند مزارع که ژنراتور مداوم باید کار کند نوع دیزلی بهتر است. انتخاب نوع سوخت به متغیرها بستگی دارد: مانند فضای ذخیره سازی ، هزینه و قابلیت دسترسی. از مزایای ژنراتورهای سیار، قابلیت جابجایی نسبتاً ساده و راحت آنها میباشد. شاسی این دستگاه ها دارای سطح اتکاء کامل میباشد.

کنترل ژنراتور، شامل کنترل تمامی پارامتر های دخیل در ژنراتور است که شامل ولتاژ، جریان و فرکانس است. سنکرونر خودکار ولتاژ ، فرکانس و پارامترهای فاز ژنراتور و باس بار را به صورت اتوماتیک چک کرده و در صورت مساعد بودن شرایط عمل سنکرون را انجام می دهد.همچنین تنظیم سرعت موتور از طریق مدار فرمان مربوطه یا به اصطلاح ECM (مدول کنترل موتور) انجام می پذیرد. رتورژنراتور سنکرون در اصل یک آهنربای الکتریکی بزرگ است. ژنراتورهای نیروگاهی معمولا 1000 یا 700 دور می باشند که از لحاظ تعداد دور نسبت به ژنراتور های معمول در صنعت کمتر هستند که همین امر باعث شده تا ابعاد و اندازه بزرگ تری نسبت به ژنراتور هایی با تعداد دور 1500 داشته باشند. سیم پیچ های آرمیچر به سیم پیچ هایی اتلاق می شود که ولتاژ اصلی در آن القاء می شود.

دیزل ژنراتور چیست

برای کاربرد های تجاری، ممکن است لازم باشد تا بطور مستقیم باشد و روی تانک سوخت خارجی نصب شده باشد. دینام AC عمدتا از سیم پیچ های فولادی و مس ساخته می شود، در حالی که قاب خارجی معمولاً از فولاد کم کربن ساخته می شود. محرک پیلوت، یک ژنراتور AC کوچک با مگنت های (آهن ربا) دائمی نصب شده بر روی شفت رتور و یک سیم پیچ روی استاتور است. علیرغم این مشکلات رینگ های لغزان روی همه ماشین های سنکرون کوچک تر بکار می رود، زیرا راه اقتصادی تر برای اعمال جریان میدان موجود نیست. رینگ های لغزان و جاروبک ها به هنگام اعمال ولتاژ DC چند مشکل برای سیم پیچ های میدان ماشین سنکرون ایجاد می کنند. این ماشین ها بر اساس اصول اکترومغناطیس کار میکردند و با چرخاندن سیم پیچی ما بین دو آهن ربا انرژی را تولید میکردند. در دیزل ژنراتور ها به علت تولید دود سمی خروجی نیاز است که سیستمی برای کنترل این دود و جداسازی این قسمت از سایر قسمت ها موجود باشد.

سیم پیچ های میدان به سیم پیچ هایی گفته می شود که میدان مغناطیسی اصلی را در ماشین تولید می نماید. برق تولید شده توسط ژنراتور ها یا برق خروجی ژنراتور ها می تواند به صورت سه فاز و تک فاز باشد. این مولد (ژنراتور برق اضطراری خانگی یا صنعتی) در حالت قطع برق شهری به صورت خودکار اقدام به تامین برق مشترکین می کند. انتخاب بهترین ژنراتور برق اضطراری خانگی و صنعتی مورد نیاز کاری پیچیده بوده و نیاز به عملیات محاسباتی دقیق دارد و می بایست توسط کارشناس مربوطه صورت گیرد تا با صرف معقول ترین هزینه، بیشترین کارایی عاید مصرف کننده گردد.

انواع دیزل ژنراتور

در ژنراتور سنکرون یک جریان DC به سیم پیچ روتور اعمال می گردد تا یک میدان مغناطیسی روتور تولید شود. یک انتهای سیم پیچ DC به هر یک از دو انتهای رینگ لغزان در شفت موتور سنکرون متصل است و یک جاروبک ثابت روی هر رینگ لغزان سر می خورد. در ادامه درباره هر کدام از این موارد توضیح میدهیم. از قطعات مورداستفاده در دستگاه دیزل ژنراتور می باشد و قیمت دیزل ژنراتور به هر کدام از این دستکاهها بط دارد. انواع موتور برق کدام است؟ لازم به ذکر هرگز نباید با دست خیس با موتور برق کار کرده و یا آن را لمس کنید.

بااینحال بهتر است کتابچه راهنمای خود دستگاه را هم بررسی کنید. این محرک انرژی را برای مدار میدان محرک بوجود می آورد که به نوبه خود مدار میدان ماشین اصلی را کنترل می نماید. موارد مهمی که در کنترل پنل ژنراتور های دیزلی بیشتر بدان بیشتر توجه می شود عبارتند از روشن و خاموش شدن دستگاه، میزان ولتاژ خروجی و میزان آمپر می باشد. یکی از کاربردهای این دستگاه، بکارگیری آن در زمینه حمل و نقل جادهای است. کامینز تولید برق که در محفظه خود قرار دارد، دیزل ژنراتور به زمین متصل شده است و در معرض ژنراتورهای قابل حمل شبیه به سرقت نیست. ژنراتور ها در واقع در سه نوع دی سی، سنکرون و آسنکرون موجود می باشند که در ژنراتور های سنکرون سرعت میدان مغناطیسی بوجود آمده با سرعت روتور برابر است حتی در زیر بار که بیشتر برای تولید ژنراتور های سه فاز مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که در ژنراتور های آسنکرون سرعت میدان مغناطیسی بوجود آمده با سرعت گردش رتور برابر نیست در ساخت الکتروموتور ها این چنین است.

قیمت دیزل ژنراتور

ازطرف دیگر، یک قطب برجسته یک قطب مغناطیسی هم سطح با سطح روتور است. برخی از آنها دیزلی هستند (با گازوییل کار میکنند)، برخی دیگر با بنزین و یکسری هم با گاز شهری و گاز مایع کار میکنند. ژنراتور های قابل حمل گازهای مضری از جمله مونوکسید کربن تولید میکنند. ژنراتور های نیروگاهی دائم کار هستند و فاصله تعمیر و نگه داری و همچنین بازدید دوره ای طولانی تری نسبت به ژنراتور های معمول دارند همین ویژگی ها موجب شده تا ژنراتور های نیروگاهی به صورت سفارشی تولید و وارد شوند. موتور برق را در فضایی خشک و سرپوشیده نگه دارید تا از خیس شدن ژنراتور جلوگیری شود. ژنراتور را حداقل 6 متر از درب و پنجرهها دور نگه دارید، زیرا گازهای مضر ممکن است وارد فضای داخلی خانه شوند. میباشد. گاز مونوکسید کربر بیرنگ و بیبو است، بنابراین اگر حتی بویی احساس نکنید و یا نبینید، باز هم اگر استفاده از موتور برق در فضای بسته و داخلی خطرآفرین است.

این نکته لازم به ذکر است که در خودرو های جدید به جای استفاده از دینام از الترناتور استفاده می شود و دلیل آن هم این است که دینام های قدیمی برای خودرو ها در دور پایین مشکل ساز می شدند و توانایی لازم برای شارژ خودرو را نداشت از این رو در خودرو های جدید به جای دینام از آلترناتور استفاده می شود. محل کوپل دیزل ژنراتور نیز جزو عواملی ست که هم در انتخاب بهینه و هم در قیمت دیزل ژنراتور تاثیر بسزایی خواهد داشت. برای انتخاب و خرید بهتر است ابتدا با مدلهای مختلف آشنا شوید و معیارهایی مانند کاربرد و تعداد ساعات استفاده از آن، میزان سوخت مصرفی، اندازه فیزیکی و حتی قیمت را بررسی کنید.