پیگمنت – نحوه تولید، انواع و کاربرد آن

در این تحقیق، سنتز، شناسایی و خواص نانوذرات رنگدانه مغناطیسی اسپینلی گزارش می شود. حتمن تاکنون شاهد کثیفی خودرو پس از بارش باران بوده اید ، در حقیقیت قطراتی که معمولا روی خودرو می نشیند و بعد از مدتی خشک می شود و ما نیز به آن توجه نمی کنیم، باقیمانده باران اسیدی است. استفاده از برس های دوار در کارواش ها باعث ایجاد اثر مارپیچی روی سطح لایه شفاف خودرو می شود. پوشش های جلوه ای مرواریدی معمولاً دارای پوسته های نیمه شفاف میکا هستند که به آنها اجازه می­دهد مقداری نور از سطح آنها عبور کند و نور را نیز جذب و پراکنده کند. رنگدانه های خوراکی طبیعی برای مواد غذایی از منابع تجدید پذیر تهیه شده اند.

دوده (پیگمنت مشکی) دوده یک محصول آلی می باشد که از ته نشینی فاز بخار حاصل از تخریب هیدروکربنها در درجه حرارتهای بالا بدست می آید و بیشتر دوده ها در حدود ۹۸% کربن بوده و ۲٪ بقیه را اکسیژن و نیتروژن و سولفور تشکیل می دهد. در جوامع امروزی آراستگی و آرایش در بین دختران و بانوان عزیز بیشتر رواج شده است چون همه دوست دارند زیباتر از آنچه که هستند به نظر برسند و برای همین از وسایل آرایشی متعددی از جمله کرم پودر و رژلب جامد بدون سرب، حرارتی و گیاهی استفاده می کنند. آسیب هایی که به پوست وارد می شوند، استفاده از لایه برداری های مکرر که شیمیایی هستند و آکنه های پوستی، از جمله تروماهایی می باشند که باعث ایجاد پیگمانته های پوستی می شوند، تروما نوعی هایپر پیگمانتاسیون بعد از درد است. پیگمنت CND Additive : پیگمنت یا رنگدانه سی اِن دی با قابلیت استفاده به صورت مستقیم روی ناخن ها و حتی ترکیب با انواع پودر و ژل، برای ایجاد طراحی های منحصر بفرد و خاص استفاده می شود.

رنگدانه مصنوعی در این تحقیق برای رفع این مشکل از یک نمونه رنگدانه آلی سنتز شده جهت جایگزینی تیتان دی اکسید در خمیرهای چاپ منسوجات استفاده شده است. سیستم های Colour Index برای هویت سازی پیگمنت های ارگانیک در مرکب های مدرن به کار می روند. جالب است که بدانیم در میان رنگدانه های مشکی، پیگمنت های بر پایه کربن که معمولاً با نام پیگمنت کربن بلک یا گاهی پیگمنت دوده شناخته شدهاند برتری خود را حفظ کردند و بیشترین خرید و فروش پیگمنت مشکی به آنها اختصاص دارد. رنگ دانه ایماهیان زینتی در اسارت بایستی به صورت مصنوعی از طریق جیرهی غذایی آنها تامین شود تاماهی رنگ طبیعی خود را بروز دهد. این ترکیبات می توانند باعث ایجاد لکه هایی در سایت تاک فام محصول نهایی شوند. هر کدام از این عوامل باعث افزایش سلول های رنگدانه ای در سطح پوست شده و باعث افزایش تولید ملانین توسط سلول ها می شوند. هر گروه عامل نسبت به بقیه مولکولهای آلی دارای خواص شیمیایی جداگانه یافت میشوند.

از مهمترین رنگدانههای آلی میتوان به گروه فتالوسیانینها اشاره کرد که طیف رنگهای آبی و سبز را در بر میگیرند و فتالوسیانین مس، رنگدانه آبی میباشد که به علت خواص مقاومتی خوب در برابر عوامل مختلف، یک رنگدانه با ارزش به شمار میرود. درصد پوشانندگی و ثبات مالشی رنگدانه جدید مورد بررسی قرار گرفته و نهایتاً میزان پوشش و خواص چاپ شوندگی آن نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. ویژگی های این خمیر دارای بیش از80درصد ماده فعال بوده که این عامل به میزان قدرت پوشش سطحی و شید رنگی کمک می¬کند. امروزه به دلیل بالا بودن قیمت رنگدانه های مصنوعی استفادهاز ترکیبات غذایی گیاهی به عنوان منبع تولید رنگدانه کاربرد زیادی یافته است. امروزه ماده رنگی روناس(آلیزارین) به صورت صنعتی نیز تهیه می شود ولی به دلیل کشف رنگ شیمیایی آنیلین، تا حدود زیادی اهمیت خودرا از دست داده است. در قدیم رنگی که مورد استفاده بود را با روش های سنتی تهیه میکردند به همین دلیل نمیتوانستند فرمول ثابتی برای تهیه یک رنگ خاص داشته باشند.

بر این اساس درپژوهش حاضر به بررسی تاثیر استفاده از رنگ دانه های موجود در عصاره چغندر قرمز (.Beta vulgaris sp)که دارای بتاسیانین و بتازانتین طبیعی بوده بر روی پوست ماهی اسکار سلطنتی (.Astronotus ocellatus spp) پرداخته شده است. اکثر پیگمنت هایی که در رنگ آمیزی جلوه های هنری و بصری به کار می روند رنگدانه هایی خشک به فرم پودری مرغوب هستند.این پودر به یک حامل یا حلال که ماده ای خنثی و بی رنگ است اضافه شده تا پیگمنت را به حالت تعلیق درآورده و به رنگ خاصیت چسپندگی می دهد. پیگمنت آلی PV3 به شکل پودر آلی به رنگ بنفش مایل به آبی، بدون بو، با وزن مولکولی 358/50 است؛ فرمول مولکولی این ترکیب آلی به شکل C24H27N3 نمایش داده می شود.

وی با بیان اینکه طبق تاییدیه های سازمان F.D.A هیچ محدودیتی در استفاده از رنگدانه های طبیعی اعمال نشده، تصریح کرد: هم اکنون در سراسر جهان در بهترین شرایط تنها 60 درصد از رنگدانه ها را می توان با بهترین روشهای دنیا به دست آورد، درحالی که ما توانسته ایم با اختراع سیستمی کاملا جدید علاوه بر جداسازی آنتوسیانین با حداکثر خلوص رنگدانه، میزان استخراج آن را تا 97 درصد افزایش دهیم. در این مقاله نتایج مربوط به شناسایی لایه تدارکاتی و رنگدانه های به کاررفته در نقاشی های دیواری باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد بیرجند ارائه شده است. با توجه به تنوع تزئینات معماری و تعدد دوره های ساخت وساز در عمارت رحیم آباد شناخت رنگدانه های به کاررفته در دیوارنگاره های این اثر تاریخی تأثیر مهمی در شناخت و دوره بندی (کرونولوژی) آن دارد. تشکیل فاز اسپینل در مخلوط پودر مواد اولیه از نمونه های پرس شده مناسب تر می باشد.

فلاونیدها به عنوان یكی از رنگدانه های طبیعی خوراکی (در لاتین فلاوس به معنی زرد میباشد) در حلقه آروماتیکی خود اکسیژن دارند و شامل رنگدانههایی با حلقههای متفاوت میباشند که بیشتر اینها مخصوصاً در سلولهای پوستی گیاهان قرار گرفتند و از نظر شیمیایی بهعنوان 2 فنیل 1و4بنزوپیرون شناخته میشوند. در هنگام استفاده از رژ یک سری نکته وجود دارد که بهتر است رعایت شوند تا همواره آرایشی تمیز و یک دست را بر روی صورت خود مشاهده کنید. در مرحله نخست آب و مواد سطح فعال توسط حرارت در پایداری و یا جذب پارچه بر طرف میشود و با بالا رفتن ماکرو مولکول بیندر حالت ژله ایی بخود خواهد گرفت . رنگ در کنار طعم و بافت، نقش مهمی را در مقبولیت غذا از طرف مصرف کنندگان ایفا می کند. متاسفانه گاهی از رنگهای تتو بدن برای لب استفاده میکنند که در طولانی مدت تغییر رنگهای نامناسب دارد و برای مشتری دردسر ساز است.

با این حال هیچ کدام از رنگدانهها در جذب منطقه نوری زرد-سبز که ما آن را در طبیعیت زیاد مشاهده میکنیم خوب کار نمیکنند. بخش رنگهای دیسپرس اشاره شد که رنگها ذرات نانومتری قابل نفوذ در درون بافت مواد هستند اما پیگمنت ها ذراتی درشت تر هستند که فقط با چسب مایع یا همان چسبی که در آن محلول هستند در سطح مواد نگه داشته میشوند. اگر موی سر آسیب دیده باشد ابتدا باید موها را بسترسازی کنید اما زمانی که موها آسیب دیده نیستند، میتوانید دانه بندی را انجام دهید. معمولا مواد رنگی را به دو دسته پیگمانها ( رنگدانهها ) و رنگها طبقه بندی میکنند. بر اسا ساختمان شیمیایی میتوان پیگمنت های آلی را به دسته های پیگمنت های بر پایه آزو، کمپلکس فلزی، کربونیل، آزو متین و یا تری آریل متین تقسیم بندی کرد. پیگمنت رنگی معدنی مثل اکسید زرد آهن اکسید قرمز آهن اکسید سیاه آهن پیگمنت رنگی معدنی مصنوعی مثل کرم سبز و سرب قرمز اکسید مس پیگمنت های فلزی معدنی مصنوعی مثل پودر آلومینوم برنز و روی.

منبع تجاری تولید آن، گونه (Spirulina platensis ( Arthrospira platensis بوده که به معایب آن از جمله ناپایداری در دمای بالا و pH پایین، خلوص کم و نیازمندی به نور می توان اشاره کرد بنابراین یافتن منابع جدید با هدف افزایش پایداری حائز اهمیت است. بسیاری از میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها، مخمر و کپک ها در تولید صنعتی رنگدانه های مختلف با استفاده از فناوری تخمیر مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از پیگمنت از قطعات و وسایل نقلیه فلزی و چوبی در برابر ترکیبات شیمیایی مختلف ، رطوبت ، گرما و اشعه های مضر مانند اشعه ماوراio بنفش محافظت می کند. در گذشته از دوده چراغ نفتی برای مشکی کردن اجسام استفاده می کردند اما امروزه پیگمنت دوده با فرایند های جدیدتری تولید و به بازار عرضه می شود. به این ترتیب واضح است که همه افراد نیازی به ترکیبات حاوی پیگمنت ندارند اما 3 گروه می توانند از این تکنیک برای افزایش قدرت رنگ دهی، ترکیبات رنگ مو استفاده کنند.

رنگدانه هایداخلی یکی از متداولترین شیوه های رنگ بخشی به المان های بتنی بشمار میرود. طبق نتایج به دست آمده، برای لایه بستر از مخلوط کلسیم سولفات (گچ) و کلسیم کربنات (گل سفید)، برای رنگ قرمز از قرمز سرب یا سرنج، برای رنگ سبز از مخلوط مالاکیت و آبی پروس، برای رنگ آبی از لاجورد به همراه ترکیبات آهن و مس و برای رنگ طلایی از مخلوط دو فلز مس و روی استفاده شده است. تشکیل آلومینات کبالت از حوالی 950 درجه سانتیگراد شروع ده و با افزایش دمای کلسیناسیون بر شدت رنگ آبی رنگدانه آفزوده شد. در این پژوهش به منظور سنتز رنگدانه آلومینات کبالت (CoO.Al2O3) با ساختار اسپینل نرمال از روش کلسیناسیون مخلوط اکسیدی مواد اولیه استفاده شد. مقاومت در برابر یووی و قابلیت ضد خورندگی در رنگ دانه معدنی بهتر از رنگ دانه آلی است. این رنگدانه طبیعی محلول در آب به علت خواص بی نظیری مانند تحریک سیستم ایمنی، فعالیت های آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد التهاب، ضد ویروسی، کاهش کلسترول و مارکر فلورسنت پتانسیل بالایی در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بیوتکنولوژی دارد و از آن به عنوان یک ترکیب غذا-دارو مخصوصا در غذاهای سلامتی بخش یاد می شود.

بعد از آن با توجه به خواص برتر رنگ های مصنوعی به علت مقدار رنگ، ثبات مناسب وقیمت پایین تولید رنگ های مصنوعی نسبت به رنگ های طبی عی، استفاده از آنها در محدوده وسیعی توسعه یافت. در مقابل آزمایشات برای رنگ های طبیعی خوراکی با وقت کم تری انجام شده و افزایش تقاضا برای افزودنی هایرنگی به همراه افزایش آگاهی برای حفظ سلامتی، تولید کنندگان صنایع غذایی را به سمت استفاده از رنگ های طبیعی سوق داده است.به علت تنوع زیاد کاربرد رنگ های طبیعی در مواد غذایی در این پژوهش به بررسی و کاربرد رنگ های طبیعی استخراج شده از منابع گیاهی، حیوانی و میکروبی که در حال حاضر در مواد غذایی استفاده می شوند پرداخته شده است. منابع رنگدانه های طبیعی اعم از شبدر، گل همیشه بهار و فلفل قرمز در تغذیه طیور به مقدار زیاد یافت می شوند.

برای سنتز رنگدانه های زیرکنی، از روش های مختلفی استفاده شده که در حالت کلی می توان این روش ها را به روش های مرسوم و غیر مرسوم تقسیم بندی نمود تولید صنعتی آنها به روش مرسوم بوده ولی به دلیل واکنش پذیری پایین و هزینه تولید بالا، تمایل برای صنعتی کردن روش های دیگر مانند روش استفاده از محصول میانی و روش های شیمی تر افزایش یافته است. شما میتوانید قبل از رنگ کردن برای جذب بهتر لایههای کوتیکول آنها را نرم کنید، در موهایی که ۸۰ تا ۱۰۰ درصد آنها سفید شده است میتوانید اکسیدان را با ۲۰ یا ۳۰ VOL روی موها قرار دهید و حدود ۵ تا ۷ دقیقه منتظر بمانید سپس آنها را بشویید. به عبارت دیگر، بعضی رنگدانهها ویژه به شما میآیند، زیرا واکنش پذیرند. نتیجه طیف سنجی مادون قرمز نشان می دهد که واکنش رنگدانه های خوراکی با پروتیین آب پنیر، با ایجاد پیوندهای هیدروژنی و اتصالات عرضی در پروتیین آب پنیر به روش آنزیمی انجام میگیرد.

در این مطلب با انواع این پودر معدنی تجاری آشنا خواهیم شد. 3- پوست نرمال : نه خشک است و نه چرب و در حقیقت حد فاصل کم شدن چربی و خشک نبودن پوست را گویند . بهطورکلی میتوان گفت که مرکبهای پیگمنت خشک هیچ محدودیتی ندارند و در کارهای عادی هم جوابگو هستند (اما مرکبهای پیگمنت خیس برای چاپ کارهای روتین و معمولی مناسب است و در کارهای خاص کیفیت خوبی را منتج نمیشود). انواع رنگدانهها معمولاً رنگدانهها را براساس انواع شیمیایی به رنگدانههای معدنی یا آلی طبقهبندی میکنند، اما این رنگدانههای آلی یا معدنی میتوانند طبیعی یا سنتزی باشند. این رنگ طبیعی علاوه بر خواص زیستی با ارزش در مقایسه با رنگ های شیمیایی و سنتزی کاملا بی خطر است و در بسیاری از فرآورده های غذایی مانند بستنی، محصولات لبنی، آدامس، نوشیدنی های شفاف و ژله ها قابلیت استفاده دارد. از خواص مغناطیسی توده مواد و نیز به دلیل کاربردهای تکنولوژیکی فراوان نظیر سیستم های ذخیره اطلاعات، تشخیص های پزشکی، فروسیالات، جاذب ها، کاتالیزورها، مغناطیس های دائمی، حسگرها و…

لک­ های ملاسما به شکل ضایعات قهوه­ ای رنگ با اندازه­ای بزرگ ­تر از کک و مک روی پوست دیده می ­شوند. نتایجبدست آمده بیانگر آن است که اکثر رنگدانه های داخلی الزامات آیین نامه ها را برآورده نمی کنند. رنگ بخش مهمی از زندگی است که هم اهداف زیبایی شناختی و هم کاربردی را برآورده می کند. اکثرا پارچههایی که ارزش هزینه بری نداشته باشند از پیگمنت استفاده میکنند.کار کردن با پیگمنتها خیلی راحت میباشد.چون بعد از تثبیت نیاز به شستشو هم نداریم. اگرچه بعضی از جدیدترین رنگدانه ها هم دارای عناصر فلزی(معدنی) و هم ساختار آلی دارند. با توجه به خواسته های معماری از بتن رنگی کهاشکال و رنگ های بسیار متنوع می باشد، از دیربار بتن شکل پذیر بوده و امروزه با تولید رنگدانه های بتن که دارایتمام طیف های رنگی ائم از صنعتی و معدنی می باشند، به خواسته های معماری از بتن جامعه عمل پوشانده است.

معرفی رنگدانه های خوراکی و شناخت صحیح آن ها باعث استفاده بهینه از این رنگدانه ها در تولید غذاهای مختلف می گردد. ولی بیماریهای مختلف باعث میشود برخی از نواحی پوست پررنگتر یا کمرنگتراز دیگر نقاط پوست شود. چه عاملی باعث التهاب رنگدانه ای چشم می شود؟ انواع این رنگها توسط باکتریها ، قارچ ها و جلبکها قابلیت تولید دارد با تغییر ژنتیکی و انتقال ژن از یک گونه به گونه ای دیگر می توان گونه مناسب برای کاربرد صنعتی را تولید نموداستفاده از رنگهای میکروبی در صنایع داروسازی غذایی و نساجی نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته است استفاده از این رنگدانه ها می تواند با کاهش تولید رنگهای شیمیایی گام موثری در جهت حفظ محیط زیست و حفظ تنوع گیاهان و جانوران باشد. پیگمان های سنتیک علیرغم اثرات خطرناک روی سلامت انسان، حیوان و محیط زیست هنوز در عرصه صنایع غذایی پیشرو هستند.