آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده اعلام شد- اخبار اقتصاد ایران اخبار اقتصادی تسنیم خبرگزاری تسنیم | تکس مپ

ماخذ محاسبه جریمه های مؤدیان VAT که موضوع قانون بیست و سه ارزش افزوده است، عبارت است از مالیات و عوارض متعلق به دوره، پس از کسر مالیات و عوارض پرداختی است. اگر تاخیر در پرداخت مالیات های موضوع این قانون در موعد مقرر احراز شود، ۲ درصد در ماه به اصل جریمه، جریمه تعلق خواهد گرفت. اگر تاخیر، کم تر از ۳۰ روز باشد، به میزان مدت تاخیر کم تر از یک ماه نیز، جریمه قابل محاسبه و مطالبه خواهد بود.

ثبت اظهارنامه ارزش افزوده

هر کالا و خدمتی که در برابر پول ارائه می شود، مشمول مالیات بر ارزش افزوده است. VAT به همه‌ی کالاها و خدمات به جز ۱۷ نوع کالا و خدمات که در قانون ذکر شده است تعلق می‌گیرد. سیگار ۱۲ درصد و سوخت هواپیما ۲۰ درصد باید مالیات ارزش افزوده بپردازند و برای سایر کالاها و خدمات همان ۹ درصد است . در صورت مشمولیت، در زمان خرید مالیات ارزش افزوده به فروشنده پرداخت می‌شود و در هنگام فروش نیز این مالیات از خریدار اخذ می‌گردد. این سیستم جهت صدور شناسه قبص و شناسه پرداخت بصورت آنلاین و پرداخت مالیات آنلاین طراحی شده است.

آیا حقوق و دستمزد پرسنل شامل مالیات بر ارزش افزوده میشود ؟

میزانی حدود 50% به عنوان مالیات متعلقه، جریمه می شوید که در صورت نادیده گرفتن مجدد آن، باید میزان 2 درصد مالیات متعلقه را نیز به عنوان جریمه پرداخت کنند. همانطور که پیشتر گفتیم، اظهارنامه ارزش افزوده باید بدست مودیان، تنظیم و در سامانه ثبت اظهارنامه ارزش افزوده ثبت و ارسال گردد. افرادی که تقاضای استعلام میزان مالیات بر ارزش افزوده دارند، نیز میتوانند از همین طریق اقدام کنند. موسسه خدمات مالی محاسبان تلاشگر خبره میتواند در خصوص تهیه اظهارنامه مالیاتی و تعیین مالیات بر ارزش افزوده محاسبات تخصصی را انجام داده و در اختیار کارفرمایان قرار دهد تا از عواقب ناشی ازعدم تهیه و ارسال اظهارنامه و عدم پرداخت مالیاتها از جمله VAT جلوگیری شود .

  • سپس نوع مودی (حقیقی، حقوقی) را مشخص کرده و سپس شماره ملی را وارد کرده و روی گزینه ورود به ثبت‌نام کلیک کنید.
  • یک راه دیگر برای ورود به این سامانه وجود دارد و آن از طریق احراز هویت است.
  • در صورت صحیح بودن اطلاعات ارسالی میتوانید نوع اظهارنامه مالیات ارزش افزوده ای که قصد دارید ثبت نام نمایید مشاهده نمایید.
  • سپس در جدول شماره دو ، اطلاعات مربوط به خرید و واردات کالاها و خدمات ، شامل خرید کالاها و خدمات مشمول پرداخت مالیات و همچنین ، خرید کالاها و خدماتی که مشمول پرداخت مالیات نیستند ، نیز باید به صورت دقیق ، قید شود .

۲- صدور صورتحساب در قبال عرضه کالا و خدمات مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده با رعایت موارد و نمونه اعلام شده . ۱- ثبت نام در سیستم مالیات بر ارزش افزوده طبق ضوابط مندرج در فراخوان های سازمان امور مالیاتی و دریافت گواهی ثبت نام. ارزش افزوده از سال 87 با نرخ 3% اجرا شد و در سالهای بعد به نرخ آن اضافه شد که اگر هنگام خرید به فاکتور خرید خود توجه کرده باشید متوجه می شوید که در حال حاضر این نرخ 9% می باشد. به طور کلی محاسبه مالیات بر ارزش افزوده به این شکل است که مودیان مالیاتی (افراد سر شاخه که مالیات پرداخت می‌کنند.) مالیاتی که پرداخت می‌کنند را از مالیاتی که از خریدار دریافت می‌کنند، کم می‌کنند. در نهایت مقداری باقی می‌ماند که به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به دولت پرداخت می‌شود. بر طبق ماده سوم قانون مالیات بر ارزش افزوده تفاوت میان ارزش کالا یا خدمت ارائه شده با ارزش کالا یا خدمت خریداری شده در بازه زمانی مشخصی، ارزش افزوده است.

چرا به نرم افزار حسابداری نیاز داریم؟

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده اعلام شد- اخبار اقتصاد ایران اخبار اقتصادی تسنیم خبرگزاری تسنیم | تکس مپ

ارزش افزوده یا VALUE ADDED در قانون تجارت ایران، تعریف مشخص دارد. طبق ماده سوم قانون مالیات بر ارزش افزوده، تفاوت بین ارزش کالا یا خدمت عرضه شده با ارزش کالا یا خدمت خریداری شده در یک بازه زمانی مشخص، ارزش افزوده است. ارزش افزوده را باید مالیات بر مصرف دانست و در صدها کشور دنیا اجرا می شود. مالیات بر مصرف را هر واسطه ای در کسب و کار کالا و خدمات، بایستی از مشتری دریافت و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان نماینده دولت، واریز کند. قانون مالیات بر ارزش افزوده، از زمان شروع تولید تا زمان فروش کالا و افزایش ارزش محصول تعیین می‌شود. قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1387 به تصویب رسید،طی 53 ماده ارائه شد و در سال 1400 بصورت دائمی تصویب شد.