گام دوم: یافتن و تدوین پیشینه پژوهش | porseshneshan

بسیار مهم است که محقق بداند برای تنظیم و تدوین فصل دوم پایان نامه باید چه کارهایی بکند. بررسی پیشینه تحقیق (Literature review)
به معنی انجام یک تحقیق جدید بر
پایه دانش و ایده‌های موجود است. در واقع شما از آنجایی که دیگران قبلاً به آنجا
رفته‌اند، پژوهش را ادامه می‌دهید.

کدام قسمت از یک پیشینه تحقیق اهمیت دارد؟

این امر به او کمک می کند تا تحقیقات خود را در راستای مجموعه پژوهش های هم خانواده قرار دهد و آن را با دستاوردهای تحقیقاتی دیگران هماهنگ کند. در تجزیه و تحلیل و جمع‌بندی شما ضمن بررسی واگرایی و همگرایی تحقیقات انجام شده و نیز بررسی نقاط قوت و ضعف آن‌ها، باید به مهم‌ترین پاسخ‌هایی که طی بررسی پیشینه برای سوالات و فرضیات تحقیق خودتان فراهم کرده‌اید اشاره کنید. توجه داشته باشید که در هنگام بررسی پیشینه تحقیق ممکن است با اطلاعات زیادی مواجه شوید، اما نیاز نیست که از همه آن‌ها در مقاله خود استفاده کنید؛ تنها کافی است مطالبی را بیان کنید که مرتبط با موضوع پژوهش شما هستند. در بیان مطالب از پیشینه محور اصلی را سوالات و فرضیات خود قرار دهید، به این صورت که مشخص کنید در تحقیقات خود به سوال‌ها و فرضیه‌های ما چگونه و با چه ابزاری پاسخ داده‌ اند. از این رو پیشینه‌ها به دو بخش موضوعی و روشی تقسیم می‌شوند که همانطور که واضح است بخش موضوعی تحقیقاتی را شامل می‌شوند که به سوالات ما پاسخ می‌دهند و بخش روشی به نحوه‌ کار مرتبط با موضوع ما اشاره دارد. این تنظیمات را طبق موضوع تحقیق به چند دسته‌ توصیفی، تبیینی، روشی و موضوعی تقسیم می‌کنند اما نکته‌ مهمتر تجزیه‌ و تحلیل و جمع‌بندی این بخش است.

تدوین چارچوب نظری و یا تجربی تحقیق، در این مرحله، بر اساس اطلاعات به دست آمده از پژوهش های قبلی و نظریه های موجود مرتبط با مسئله، چارچوب نظری یا تجربی تحقیق، فروشگاه پرسش نشان فراهم می شود. از این رویکرد برای شناسایی و توصیف آنچه که در رابطه با موضوع مورد نظر نگاشته و یا تحقیق شده‌است می‌توان استفاده کرد. در این حالت، پس از یک مقدمه کوتاه، کافی است هر یک از متون یا پژوهش‌های مرتبط را به صورت جداگانه و براساس یک روش مشخص(مثلاً به ترتیب زمانی، یعنی سال انتشار متون بررسی شده) توصیف کرد. توصیف پژوهش‌ها شامل زمینه موضوعی، روش تحقیق و یافته‌های مربوط می‌باشد . از این رویکرد برای شناسایی و توصیف آنچه که در رابطه با موضوع مورد نظر نگاشته و یا تحقیق شده است می توان استفاده کرد.

  • با مطالعه منابع، می توان هم به متغیرهای اساسی در تحقیق پی برد و هم سایر متغیر هایی را که احتمال ارتباط آنها وجود دارد، شناسایی کرد.
  • بدین صورت محقق با تکیه بر نظرات دیگران پژوهش خود را در آن موضوع آغاز می کند.
  • در بررسی نقش پیش بینی کنندگی تک تک راهکار ها، نتایج نشان داد که فقط راهکار ارزیابی مجدد مثبت قادر به پیش بینی کیفیت زندگی می باشد و سایر راهکار ها پیش بینی کننده معناداری نمی باشند.
  • اگر دستورالعمل خاصی در اختیار شما قرار داده نشد، توصیه می‌شود که مطالب مروری بر پیشینه تحقیق حدود 15 تا30 درصد کل مقاله باشند؛ به عبارتی 2 الی 3 صفحه برای یک مقاله 15 صفحه‌ای کفایت می‌کند.
  • در این بخش بایستی به بیان نتایج کلیدی که از مطالعه و بررسی تحقیقات پیشین دریافت کرده‌اید بپردازید و به اهمیت آنها تاکید کنید.

گام دوم: یافتن و تدوین پیشینه پژوهش | porseshneshan برای نمونه بسته به تحقیق خود می‌توانید منابع را به دو دسته پژوهش‌های داخلی و خارجی تقسیم کنید. بسیاری از وب‌سایت‌هایی که به صورت پایگاه‌های منابع علمی هستند می‌توانند در یافتن پیشینه تحقیق مفید باشند. در حالی که در یک مقاله مجال کمی برای بررسی تحلیلی یا انتقادی پیشینه موضوع وجود دارد و این بخش باید به طور کلی و مختصر تهیه شود. دلیل این امر را می‌توان در اهمیت، اهداف و کارکردهای پیشینه پژوهش جستجو کرد. 3- بیان درست تفاوت مسئله تحقیق خود با دیگر مسائل و اشاره به جدید بودن مسئله با استناد به تحقیقات انجام شد. مسائلی که در دنیای علم و پژوهش مطرح می شود و محقق در آن باره دست به تحقیق می زند ممکن است به اشکال مختلف برای دیگر محققان نیز اتفاق افتاده باشد.

نمونه‌ای از طرح کلی پیشینه تحقیق در مورد ویروس ابولا (Ebola virus)